Bestaat er een ideaal menopauzedieet?

G oede voeding kan een positief en gezond effect hebben op menopauzesymptomen. Dat betekent voldoende gezond voedsel eten en je dieet aanvullen met vitamines en mineralen. Het kan een opmerkelijk effect hebben op de manier waarop je lichaam omgaat met hormonale veranderingen en het kan een groot verschil maken voor hoe je eruit ziet en hoe je je voelt

Eet evenwichtig en gevarieerd

De beste manier om gezond te blijven tijdens de overgangsperiode is een gevarieerd en voedzaam dieet. Probeer een evenwicht te vinden tussen alle goede voedselgroepen – volkoren granen, fruit en groenten, eiwitten, zuivel en goede vetten. In deze periode is het vooral belangrijk dat jouw dieet op natuurlijke wijze de hoeveelheid oestrogeen in je lichaam aanvult. Plantaardig voedsel dat isoflavonen bevat, zoals soja en tofoe, is gekend als een manier om opvliegers en nachtelijke transpiratie te verlichten.

Dit is een lijst van voedsel dat fyto-oestrogenen bevat:

• Sojaproducten
• Noten en zaden zoals amandelen, walnoten, lijnzaad, zonnebloemzaden en pompoenzaden
• Peulvruchten zoals kikkererwten, kidneybonen en linzen
• Granen zoals tarwe, graan, haver, gerst en rogge
• Planten zoals rode klaver en alfalfa

Dit voedsel helpt opvliegers te verlichten:

• Fruit zoals appels, perziken, peren, ananas en mango’s
• Groenten zoals broccoli, bloemkool, spruitjes, wortels, paprika’s, rabarber en kolen
• Aardappelen
• Vette vis zoals makreel, haring, paling en sprot
• Vetten en oliën zoals boter, olijfolie, sojaolie, walnootolie en zonnebloemolie
• Eieren
• Zuivelproducten zoals bioyoghurt, sojamelk, karnemelk en cottagecheese
• Zoetmiddel zoals honing, kandij, ahornstroop en dadelstroop

Ondersteunen wat je lichaam nodig heeft

Door de combinatie van een carrière en het zorgen voor je kinderen of ouders is het niet altijd gemakkelijk om gezond te eten. Een lager oestrogeenniveau kan leiden tot een gebrek aan vitamines en mineralen zoals calcium, vitamine D (nodig om calcium op te nemen), ijzer en vezels. Plantaardige hulpmiddelen kunnen dat verhelpen en de voedingsstoffen leveren die je nodig hebt om je algemene gezondheid op peil te houden door extra steun te bieden aan je botten en spieren.

Ymea gelooft sterk in de kracht en werking van planten om menopauzesymptomen te verlichten. Daarom vind je deze planten in alle productreeksen van Ymea. Omdat elke vrouw de menopauzesymptomen op een unieke manier ervaart, biedt elk product verschillende hulpmiddelen die op de specifieke behoeften van elk individu mikken.

Ymea Totaal verlicht opvliegers, nachtelijke transpiratie en humeurschommelingen1, vermindert vermoeidheid4, en ondersteunt een gezond energie-metabolisme² en mentale prestaties³ (Zilverkaars1, Vitamine B122, Vitamine B53 en Foliumzuur4).

Ymea Silhouet verlicht opvliegers, nachtelijke transpiratie en humeurschommelingen1, en helpt je om jouw gewicht onder controle te houden door het bevorderen van de stofwisseling en vetverbranding² en ondersteunt een goede vochtbalans³ (Zilverkaars1, Spaanse peper², Zure kers³).

Ymea Dag & Nacht heeft een dubbele werking. Het verlicht opvliegers en humeurschommelingen1 en verlicht nachtelijke transpiratie1 en doet je rustig in slaap vallen²
(Zilverkaars1, Valeriaan²).

Het ideale menopauzedieet is dan ook een gezond dieet. Een dieet dat je alle voedingsstoffen geeft die je nodig hebt en dat je helpt om je gewicht te behouden.

Een actieve levensstijl is uiteraard een ander belangrijk onderdeel om je energieniveau hoog te houden.

Vier manieren om meer te bewegen

1. Kies een sport die je graag doet
Of je nu kiest voor wandelen, lopen, zwemmen, dansen, yoga of krachttraining, de kans is groter dat je het volhoudt als je het graag doet.

 

2. Zorg voor wat afwisseling
Het kan een goed idee zijn om je routine af te wisselen. Zo blijft je sportregime fris en leuk en blijf je geïnspireerd.

 

3. Sporten met een vriend(in)
Dit is een sociale manier om gemotiveerd te blijven. Bovendien is het leuker.

 

4. Meer staan en minder zitten
Probeer te staan of te wandelen wanneer je telefoneert. Let overdag op kansen om te wandelen, bijvoorbeeld de trap nemen.